Silent reader

Monday, February 28, 2011

Memberi salam sesama islam

Assalamualaikum...
hah??jawab ak uh??
ker sekadar bace dan x hiraukan...
fara harap korang jawab k...
ok,selepas menjamu ikan bakar di atas meja makan,fara twos naik bilik...
untuk apa??
ap lagi,masuk ngadap pc lah....
hehhehehehhehehe...
ok,kali ni fara nak bincangkan soal memberi salam sesama umat islam...
Assalamu alaikum (السلام عليكم as-salāmu `alaykum) merupakan salam dalam Bahasa Arab, dan digunakan oleh kultur Muslim. Salam ini adalah Sunnah Nabi Muhammad SAW, yang dapat merekatkan Ukhuwah Islamiyah umat Muslim di seluruh dunia. Untuk yang mengucapkan salam, hukumnya adalah Sunnah. Sedangkan bagi yang mendengarnya, wajib untuk menjawabnya.
Ok,seperti yang korang bace,memberi salam itu sunnah...
so,di sini ingin sekali fara tekankan perangai manusia ang semakin lupe untuk memberi salam.
terlebih dahulu,bukan niat fara nak sakitkan hati korang tapi fara nak kita semua
sama-sama sedar betapa alpa nye kita untuk memberi salam..
ok,fara bekerja di dalam kedai cina...
panampilan fara ke tempat keja pon bertudung(maaf,bukan riak)
TETAPI,ada slah beberapa pelanggan ISLAM yang datang ke kedai fara sikit pon xbagi salam...
nak tahu cerita,bace ini..
ok,1 kes...suatu petang...
waktu uh fara sibuk sikit kira stock...
so,fara xperasan lah customer masuk kedai...
customer uh bleh an ketuk2 perabot uh...konon nak panggil fara...
hhmm,then fara tgk...hurmmm..orang islam upenye...
ap lah sangat berat uh nak bagi salam...kan dapat pahala...
hurm... 
ok,kes 2..apabila masuk rumah tidak memberi salam...hurm,ap ni...
kita kan sudah di ajar untuk masuk rumah bagi salam...
nak kate rumah yang fara masuk uh bukan lah rumah datin atau dato' ,
cume rumah orang biasa...
sudah lah uh,depan mata fara mereka masuk rumah dengan selamba...
hurmm,nak tegur takut kecil hati...serba salah di buat nye...
fara dah penah bagitaw kat .... die,tapi wat selamba jer..
dah uh,malas nak tgo lagi...
hurmmm...fara masuk rumah orang kaye yang kat taman fara ni pon pandai 
bagi slam...die lagi pangkat besar,xd pon nak lupekan budaya memberi salam 
masuk rumah...(fara buka duduk kat perumahan orang kaye,tetapi orang uh rajin join kumpulan 
yassin taman fara,uh yang kitorang kenal) 
so,kita semua fikir lah...kita ni pon bukan lah sempurna sangat tapi xsalah kan 
kita saling tegur antara satu sama lain...kn?? 
so,harap lah sangat selepas ini kta mengamalkn memberi salam yer...  

P/s : JANGAN LUPA JAWAB SALAM TAW!


2 comments:

Waheda Mahazer said...

salam...sis follower baru..free2 follow sis yer,...tq

Farah Azurah said...

ok,i will my dear...